I de såkaldte ’gode gamle dage’ var en af det vigtigste opgaver at vedlige- holde samtlige jernbanehovedstrækninger; i mit eget land England fra London mod nord,syd, øst eller vest.
I min tidligste barndom i 1940’erne (var det så længe siden?) slæbte jeg min bedstemor ned til LNER’s hovedstrækning lige syd for Doncaster for at kigge på tog. Noget jeg undrede mig over var en mand klædt i overalls og kasket og med en stor pose på ryggen samt en langskaftet hammer, og som vandrede langs sporene og af og til slog til de trækiler, som holdt selve sporene på plads. Han var en ’plate layer’ som dagligt patruljerede en afmålt strækning og sørgede for at de A1,2,3 og 4’s ikke forulykkede, da de hamrede afsted enten mod Scotland eller London. Forresten ’op’ til London og ’ned’ til Scotland -Hovedstadens snobberi.
Hvad har det med Davids bane at gøre? Jo, det er lige så vigtigt at vedligeholde alle sporene her, så vores kostbare lokomotiver ikke bliver afsporet, mens de damper rundt.
Vi tre plate layers (Klaus, Kim og William) meldte os til tjeneste og reporterede til formanden David. Vinteren havde efterladt sine spor og bevæbnede med elektriske klippere, blæse maskiner og børste og sæbe gik vi i gang med rengøring af sporene. Efter ca. 3 timer var de diverse strækninger erklæret parate til at tage imod vore egne A4’s og andre tunge ekspres lokomotiver. Der var kun 2-3 steder som krævede lidt reparation.
Efter arbejdet kørte Kim og William på den indre cirkel i ca. en time før vi tog hjem efter en god dag i den dejlige forårssol.
Jeg er ikke helt sikker på om der findes en op og ned linje her – vi må spørge David.
Billederne af de 4 plate layers kan ses under linket: Billeder og videoer